March 20, 2013

Cara Sembahyang Wanita Hamil

Kalau nak ikotkan kiraan kat PREGNOLOGY ... Now my pregnancy dah masuk 34 weeks (42 days to go, InsyaAllah~)

Makanyer paham²lah kalau pregnancy dah nak masuk 9 bulan ni ... Perut makin memboyot ... Kaki dah start membengkak ... Kulit makin meregang ... Alignment badan pon dah lari sane sini ... Pastu cepat nau tercungap-cungap *sobs sobs*


So ... Bagi aku yg berbadan besar ni ... Nowdays aku nak sembahyang macam biasa memanglah susah sangat rasenyer ... Sebabnyer, sekali aku dah duduk bawah, nak bangun tu kemain azab lagi, pfftt!

Makanyer ... Aku pon googlelah sane sini pasal cara sembahyang wanita hamil n hukum²nyer ... Majoriti ramai yg cakap bole sembahyang duduk

#PicSource

Tapi aku still was² sebab aku kan masih mampu berdiri ... Bila google lagi, rupenyer betul
"Untuk ibu sarat hamil, dibolehkan solat duduk ... Namun masih terikat dengan takbiratul ihram MESTI berdiri ... Jika tidak, TIDAK SAH solatnyer"
So ... Lepas dah puas tanya orang² sekeliling pulak ... Now aku sembahyang macam biasa, just lepas rukuk tu barulah aku duduk atas kerusi ... Paham ke?

Kirenyer setiap rakaat yg kene berdiri n rukuk, aku buat macam biasa ... Tapi sujud, duduk antara 2 sujud, tahiyat awal, tahiyat akhir n salam, semua aku buat dengan cara duduk atas kerusi je

Sebabnyer ... Aku ni just dah tak mampu nak sujud or duduk bawah je, yg lain semua aku mampu lagi ... Mudah²an solat aku ni diterimalah, amin~

*mohon diperbetulkan andai aku tersilap*

~~ thanks 4 reading tis \(^_^)/

33 Criticism:

Mrs Velentine said...

yes ni panduan yg baik...MV klik2 sini

Aine Ainun said...

Dulu saya solat duduk..x tahan...

Enjoyla.mase pregnant ni. Nanti dah bersalin rindu tau....

Arina Shamsul said...

saya pregnant sebelum ni pun bila kandungan dah masuk 9 bulan saya solat duduk je dear,mmg sangat2 tak larat nak bangun,rasa nak tumbang pun ada..hehehe.

cik chinta said...

gud. me sjk msi lart la nk solt cm bse. cme jaga2. cm da xlarat jg akan dtg ni. perut mkin boyot

Mime MF said...

ohh baru tau...hehe apa pun take care...semoga dipermudahkan semuanya:)

Unknown said...

Assalamualaikum :) Jom jom visit blog Dibah, nak introduce satu produk best punya. Hihihi.

http://dibahspa.blogspot.com/2013/03/natural-aqua-cure-gel-best-exfoliater.html


Thank you Puan Pink. :)

Unknown said...

panduan yang baik..tengok membe solat mcm biasa walopon dah memboyot..so memang xtau dibolehkan

Unknown said...

ooo...mcm tu..

- AZIE - said...

sy dh masuk 9 bulan, dh xboleh nak solat mcm biasa..senak perut dibuatnya dgn kaki bengkak lg. So yg sy wat solat duduk di atas kerusi.

BERT said...

sy dlu pon silap.. terus je smbhayanag duduk.. bila ada org tgur slagi boleh berdiri kene berdiri dan boleh dduk ketika nak rukuk atau sujud baru sy buat huhu..

p/s : jum join contest nuffnang saya buat jom ?

fieda said...

nice sharing..

Unknown said...

dh pregnant rupanya n dah nk bersalin pun.. x lama je lg tu... insyAallah ibadah kita akan diterima... tc yer

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Tawakkal lah, asalkan niat tu betul..
lagipun memang dibolehkan

Fiza Rahman said...

Bagus info ni utk org yg tgk pregnant. Tapi saya masa pregnat last year masih bley lagi solat berdiri even dah trimister ke 3 ☺☺

cha said...

takpe u islam ni mudah dia akkan membebankan umat dia yang tak mampu kan

salam kenal and follow u :)

anumuchan said...

thankss sharing :)

fatal1ty said...

Salam, boleh layari blog kami untuk produk timur tengah

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tenkiy sharing

ZARS SHOP said...

Assalamualaikum!Really need your help to support and promote this online boutique http://zarsshop.blogspot.com Thanks for helping! :)

Wawa T said...

sometimes tak larat, wawa akan solat duduk jugak.. tapi duduk atas kerusi, sebab duduk bawah tak boleh lama mesti kebas kaki.. btw, TQ for sharing..

mummyluvu said...

Tq for the info...:)

Unknown said...

Info baik..pregnen anak sulung dulu ms 9bln lbh sy try solat mcm biasa tp masa bgn dr sujud terus terlentang belakang n jatuh..skrg ni pregnen ke2 sy solat duduk sbb dh fobia sbb jatuh mcm tu teruk sgt n sakit yg amat.

Unknown said...

Info baik..pregnen anak sulung dulu ms 9bln lbh sy try solat mcm biasa tp masa bgn dr sujud terus terlentang belakang n jatuh..skrg ni pregnen ke2 sy solat duduk sbb dh fobia sbb jatuh mcm tu teruk sgt n sakit yg amat.

Unknown said...

Info baik..pregnen anak sulung dulu ms 9bln lbh sy try solat mcm biasa tp masa bgn dr sujud terus terlentang belakang n jatuh..skrg ni pregnen ke2 sy solat duduk sbb dh fobia sbb jatuh mcm tu teruk sgt n sakit yg amat.

Unknown said...

Info baik..pregnen anak sulung dulu ms 9bln lbh sy try solat mcm biasa tp masa bgn dr sujud terus terlentang belakang n jatuh..skrg ni pregnen ke2 sy solat duduk sbb dh fobia sbb jatuh mcm tu teruk sgt n sakit yg amat.

neesa_jun said...

tq...sy memang google pasal nak solat waktu sarat mengandung ni...jelas perkongsiannya..terimakasih byk2... =D

Anonymous said...

tq for the info.sy masih mampu berdiri tp mase sujud je tak boleh.rasaa macam terpenyek perut dan dahi susah nk sentuh sejadah.sy pernah tgk org pregnant smyg duduk so sy terus je smyg duduk bila sy sarat pregnant ni,sy baru masuk 7 bulan je tp badan gemuk skit. rupa-rupanya selagi bolah berdiri kena berdiri mcm biasa cuma time sujud je sy boleh duduk kan?

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. thanks sharing. saya tercari2 pasal ni. hehe skrg baru nak masuk 6 bulan, perut macam terpenyek masa sujud. hmm

Anonymous said...

Thanx atas perkongsian..baru first pregnancy,xde pengalaman,tula sekrg ni bile nk sjud tu mmg sgt xslesa n mcm nk jatuh bile bangun..

Anonymous said...

Mcmane klu dah 7bln.. Asyik nak terkencing je.. Pernah jugak solat berdiri,tp bila nak rukuk, sy kene bongkok dan terus batal sbb terkencing akibat membongkok.. Adakah sy mmg kene tahan jugak,@ sy teruskan dr awal solat duduk.. Sy sedang mengandung anak ke 3,yg 1&2 xde masalah...

NJihe.am said...

Salam singgah, wah info yang menarik. tak terfikir pula, sbb belum berumah tangga. studioous.blogspot.com

dalila said...

Singgah cni..mekasih ats perkongsian ni..2nd baby..kali ni mcm dh xmampu solat berdiri..nk sujud pulak rs skt kt perut..baby 1st dl ok je.. ;)

Unknown said...

post yang baik..thanks ur info..

Perlukan Perkhidmatan Kereta Sewa?
http://keretasewarawangselayang.blogspot.my/

 

Copyright © p i n k v e l v e t. Designed by Whitey Mommy