January 16, 2015

Pengalaman Bersalin Anak Kedua

Assalamualaikum readers  

Alhamdulillah ! Daku dah selamat melahirkan anak kedua kami pada 15 November 2014 , 2:30am secara normal . Baby girl with 2.93kg . Sepasang dah anak aku =)

few hours after delivery
Khamis malam jumaat time aku kat rumah mak aku , sajelah borak² dgn dia pasal Akar Fatimah . Kate org Akar Fatimah ni memudahkan proses bersalin , Wallahu A'lam ! Tup² mak aku baru teringat yg dia ade simpan Akar Fatimah ni . Laju je lah aku bawak balik rumah n cecepat rendam =)

Pagi jumaat , siap² macam biasa nak pegi kerja . On the way nak pegi kerja tu terasa macam sakit . Tapi bukan sakit contractions . Maybe Braxton Hicks . Terus hubby suruh EL n rehat je kat rumah since due date pon lagi 2 hari .

Balik je rumah , lepas breakfast n tido 2 / 3 jam , terus sakit pon hilang ntah kemane . Frust ok mase tu sebab aku memang dah tak sabar nak beranak , haha ! Tapi ntahlah , hati memang kuat mengatakan yg aku akan beranak tat day . Terus pegi minum Akar Fatimah , sapu n mop 1 rumah dgn bersungguh² ,  haha !

Malam tu around pukul 11, tengah aku lepak² depan TV dgn husband , sakit contraction datang , tapi sekali je lah . Then around pukul 11.25 macam tu , another contraction datang . Terus husband suruh pegi mandi n siap² nak pegi hospital . Call mak aku suruh datang rumah kitorg tengok²kan Nazeef Muslim yg sedang dibuai mimpi .

Punyelah sebak time nak melangkah keluar rumah hanya Allah yg tahu . Tambah² bila mengenangkan Nazeef Muslim , Allah ~~~

Sampai hospital pukul 11.50 n terus cek bukaan . Tengok² baru 2cm . Ok stress daku ! Ingatkan dah 7cm ke ape kan , hahaha ! Lepas buat CTG bagai , around pukul 1.15 macam tu , doctor decide kene admit wad jugaq malam tu sebab bukaan dah 2cm , kalau 1cm memang dorang suruh balik dulu sebab wad penuh malam tu . 

Sampai je wad , tengok² katil aku yg jenis katil merempat tu . Ala , temporarily punya katil yg letak tepi corridor tu . Kata wad penuh kan ? Pffttt ! Time ni dah sakit agaq menggila jugaq , makin kerap punya sakit .

Mase baring kat katil , terasa sebak gila² . Dah la sakit , husband pulak takde , nak ngadu kat sape ni ? Uwaaaa ! Terus SMS husband cakap "sakit" . Dia reply suruh banyakkan bersabar n doa . Tup² aku dahaga gila , air masak tak bawak , bantai minum Air Selusuh je lah , hahaha !

Sakit makin kerap . Semua pon serba serbi tak kena . Baring tak bole . Duduk tak bole . Makanyer aku pon ulang-alik pegi toilet dgn arapan akan turun tanda , hahaha ! Rupenyer takda ye ! Frust ~

Pukul 1.50 pagi , sakit yg semakin n semakin kerap . Nak kabo kat nurse takut sebab baru sejam tadi je cek bukaan baru 2cm . Takkan dah nak beranak kan ? Kang sia² je kene makian , hahaha ! Nak tido tak bole , so aku ulang alik drpd katil ke kaunter , kaunter ke katil . Adelah dekat 2 / 3 kali aku ulang-alik .

Pastu kononnya lepas ulang-alik tu aku nak try baring jap . Baru baring 1 minit , terus rasa tak bole tahan dah sakitnya . Terus pegi kaunter gerak nurse . Nurse suruh cek bukaan . Mase cek bukaan , dia cakap "awak ni yg baru masuk tadi kan? ade minum air selusuh ke? patotnyer jangan minum air selusuh awal² sebab takot jalan tak bukak lagi , tapi sakit dah kuat" bla bla bla ...

Tetibe dia cakap "Ehhh , dah 8cm , kita tolak pegi labour room sekarang jugaq ye" . Nak je aku bahasakan nurse tu dgn kasi entry Air Selusuh ni , hahaha ! 

Mase kat labour room , setiap kali sakit datang , aku psyco diri aku "alaa kejap je lagi sakit ni , pastu bole jumpa my 2nd baby ni dah , tak sabarnyerrr" sambil tak henti² baca doa nabi yunus ...


Alhamdulillah lepas berape kali push WITHOUT menjerit or menangis macam 1st time dulu , keluarlah my baby girl . Alhamdulillah baby kalini takde masalah macam mase Nazeef Muslim dulu (Refer entry Pengalaman Bersalin Anak 1st) , so dapatlah aku rase skin-to-skin dgn baby . Allah ! Susah nak gambarkan perasaan time tu =')

Pukul 2.30am beranak , pukul 1pm on the same day dah bole discharge . Seronok tak hengatlah jawabnyer , hikhik ! Baby pon takde kuning , Alhamdulillah . Dengan izin Allah , maybe sebab aku amalkan minum susu kambing sepanjang tempoh mengandung kot .

Alhamdulillah mudah sangat rasenyer bersalin anak kedua ni . Ehhh ! Tapi mase Nazeef Muslim dulu pon mudah jugaq . Cuma yg kedua ni terasa lebih mudah sebab dah ade pengalaman kot , hehe ~

Introducing ... Izz Iman Rania , 2 months
Thanks & Best Regards ,

12 Criticism:

safurara said...

sebak aku baca cite ko.aku harap kali kedua nanti aku boleh vbac lah.hopefully, doakan aku dipermudahkan mcm ko.sakitnya tu mcm mana weh.aku x dpt bygkan, teringin nak rasa, tapi takut jugak.hahahaha.neway congrats! masa ko bersalin, laki ko ada x kt ko?

y i e n said...

@safurara takde ra.. aku bersalin syok sendiri je time tu, hahaha~

Chekgu Azrine said...

comelnya anak sis..macam hindustan...

tahniah ibu anak 2 dah ye

Umi Nazrah said...

alhamdulillah, tahniah ye. pengalaman bersalinkan setiap anak tak sama kan. hehehe

Unknown said...

Tahniah dear..salam perkenalan dr k.sal..

Anonymous said...

alhamdulillah.. bestkan pengalaman tu.. rindunya detik nak bersalin.. haaaaaaaa..

Nabihah said...

Tahniah. So happy for you dear. Pengalaman yg sangat menakjubkan

Salam singgah dari saya

Kak Vit said...

tahniah dan alhamdulillah.. comeynya baby..

edubelaja said...

comelnya anak akak.. hihi...

Aimi Muhamad said...

comel baby girl...rindu nak beranak lagi...hihii

merahitujambu said...

comelnyaaaa

Ummi Jual Vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)

 

Copyright © p i n k v e l v e t. Designed by Whitey Mommy