January 26, 2015

#Tips : Merawat Anak Demam Kuning (Jaundice)

Assalamualaikum readers  

Walaupon anak BARU 2 org , pengalaman pon tak banyak mana . Tetappp jugaq nak share tips bagai , haha ! Lantokkan sajalah ye !

Demam kuning a.k.a jaundice ni memang dah famous sangat dikalangan infants yg baru lahir especially zaman sekarang ni . Katenyer sebab pemakanan , Wallahu A'lam ~

Mase Nazeef Muslim dulu teruk jugaq kuningnya . 3 hari menapak kat hospital . Mase Izz Iman Rania pulak Alhamdulillah sangat sebab dia takde jaundice . Dengan izin Allah , maybe sebab mase mengandungkan dia aku amalkan minum susu kambing setiap hari =)

So , aku nak share sikit tips merawat anak demam kuning a.k.a jaundice ni for newbie parents . Pon utk rujukan aku jugaq di mase hadapan *ehem ehem*

1. Susukan Baby Dengan Lebih Kerap

Baby yg kene jaundice ni memang asyik tido je kejenyer . Gerak dia ! Kalau bole sejam sekali paksa jugaq dia minum susu sebab lagi kerap baby kencing n poopoo , lagi cepat dia sembuh . Better jangan suruh dia nyot² sendiri susu badan sebab takut dia kemam je pastu tido . Pam then kasi guna syringe . Atleast kita bole tau dia minum banyak mana . Kalau dia yg mintak sendiri susu , barulah kasi yg nyot² , hehe ~

MASALAH SUSU BADAN KURANG
Kalau anak korang di zon bahaya , susu badan pulak takde / sikit *which is normal utk 2 / 3 hari pertama* , PLEASEEE kasi je lah susu formula dulu . But make sure tanam kat hati n kepala "aku buat semua ni utk sembuhkan anak aku , aku tak sanggup tengok dia kene ambik darah , tak sanggup tengok dia kene tahan wad , lepas je anak aku sembuh InsyaAllah aku akan fully breastfeed dia" . Lantokkan je org nak cakap ape , asalkan niat kita betul , anak kita sihat sudahhh =)

2. Mandikan Baby Dengan Air Daun Kucai

Ambik segengam kucai , cuci sampai bersih . Patah²kan n rendam dalam besen mandian baby . Nak rendam lame mane pon lantoklah ye ! Aku rendam tak sampai 15 minit pon , haha ! Pastu mandikan baby dgn air tu n tak payah bilas² dah dgn air bersih . Just bersihkan daun² tu je drpd badan dia

Mase Rania aritu , walaupon dia takde jaundice , dalam 15 hari pertama tu aku tetap amalkan dia mandi dgn air daun kucai ni jugaq sebab i is takutttt kalau² dia bakal terkene jaundice jugaq . Kira langkah berjaga²lah ni , hehe ! Alhamdulillah ~

3. Jemur Baby Bawah Cahaya Matahari

Ramai cakap tak elok . Tapi aku tanya doktor , dia cakap bole asalkan bukan direct . Contohnya kalau dalam rumah korang ade cahaya matahari masuk , jemurlah dia kat situ . Make sure cahaya matahari yg awal pagi tu ye ! Pakaikan pampers je time nak jemur tu . Matanya pon tutup la sikit pakai kain ke ape , taknak bagi kene direct cahaya tu .

So far , ni lah cara² yg paling berkesan utk merawat baby jaundice . Semoga bermanfaat \(^_^)/

*PERINGATAN : Tips ni cara aku ye ! Lain org lain caranya . Berkesan utk anak aku , belum tentu berkesan utk anak korang . Semuanya dengan izin Allah jugaq ye !

Thanks & Best Regards ,

7 Criticism:

zarul farhana said...

petua ni org tua2 bg jgk

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, sheila pam susu dalam botol, kasi Adam minum. dalam masa 15 hari, drop terus kuning dia. alhamdullilah syukur. tips ni berguna gak. next baby, nak amalkan minum susu kambing ~~~

FarahFerraDotCom said...

Nice sharing dear...info berguna nie..=D

Unknown said...

Salam.hai.sy pon alami bnda yg sama.dulu bby kuning.susu xde nk bg baby.Tapi mkn mcm2 n paksa jgak perah susu akhirnya ada n kuning pon hilang lepas 2hari.Susu bdn mmg bagus utk pulihkan bby dr kuning

Hanim said...

dua2 anak anim pun ada jaundice tapi sekejap je. Jemur kejap pagi tu dan kerapkan susu insyaAllah kuning akan berkurangan.

sxiyyidxh said...

nice tip :) http://escapetrueworld.blogspot.com/

Admin Miss Eiva said...

Terima kasih pink velvet :) sy bookmark ya artikel ni nnti jika ada yg perlukan sng sy shre je entry ni ;)

 

Copyright © p i n k v e l v e t. Designed by Whitey Mommy